Особливості права власності на нерухомість

За останні кілька років правила реєстрування права власності на нерухомість в Україні зазнавали багаторазові доопрацювання і вдосконалення. Результатом всіх нововведень став новий Порядок, дія якого розпочалося 1 січня 2016 року. Його основні особливості:

· Підсумковий висновок про реєстрацію формується тільки в електронному вигляді (тобто скасовані діючі досі свідоцтва на паперових бланках);

· Фінал держреєстрації – вручення довідки інформаційного виду;

· Розширено перелік суб’єктів публічного права, які можуть проводити реєстрацію;

· По всім реєстраційним питань заявник (виходячи з власного рішення) може звернутися до реєстратора (у великих містах це може бути Центр надання адміністративних послуг) або до посадової особи органів нотаріату;

· Вільний доступ до електронного Державного реєстру прав встановлений для будь-якого зацікавленого користувача за допомогою інтернет-порталу Міністерства юстиції;

· Можливість оскарження дій реєстратора не тільки в судових інстанціях, а й в Міністерстві юстиції.

У ст.5 ЗУ «Про внесення змін до Закону України« Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень »наведено повний реєстр держмайна, що підлягає обов’язковій державній реєстрації і не вимагає такої. До першої категорії відносяться: земельні ділянки; квартири і житлові будинки; будови, а також їх самостійні частини; підприємства, як майнові комплекси; житлові будівлі та нежитлові приміщення. До другої групи входять: нетривалі споруди; корисні копалини; елементи архітектури малих форм; рослини; конструкції, які належать головній речі або є її складовими (електричні, теплові або газорозподільні лінії, промислові шлейфи, дороги і т. д.).

Стаття 18 вищеназваного правовстановлюючого акту прописує порядок здійснення цієї процедури:

1. У банку даних онлайн організовуються і реєструються: заяву про реєстрацію прав; до нього додаються електронні версії необхідних правовстановлюючих документів (сканкопіі з оригіналів виробляються на місці реєстратором). При цьому всю відповідальність за достовірність даних, представлених в документах, несе заявник.

2. Надаються квитанції про оплату арбітражного збору. Його грошовий еквівалент змінюється відповідно до бюджетних показниками, встановленими урядом і залежить від термінів проведення реєстрації:

· 5 днів – 10% мінімальної заробітної плати (на сьогодні це становить 145 грн.);

· 2 робочих дня – 1450 грн .;

· В продовження доби – 2900 грн .;

· За 2 години – 7250 грн.

Якщо у заявника є законна підстава на звільнення від зазначеного платежу, то він повинен надати документи, що підтверджують цю прерогативу. Дана тарифікація не стосується складних випадків.

3. Реєстратор визначає черговість перевірки заяви на наявність причин, які припиняють подальший розгляд цього документа з можливими подальшими санкціями (наприклад, якщо виявлено факт шахрайства – про передачу інформації органам правопорядку).

4. Затвердження позитивного рішення про реєстрацію (в електронному вигляді) або про відхилення / призупинення від неї.

5. Занесення аккаунта в Держреєстр про речові права на нерухомість шляхом створення відповідного розділу.

6. Відсортування даних з Реєстру з подальшою локалізацією їх на веб-майданчику Міністерства юстиції та можливості подальшого використання цієї інформації заявником.

7. На вимогу правовласника видається роздруківка вищевказаного рішення (можливий електронний варіант вартістю 34 грн. Або паперовий за 17 грн. – без підпису і печатки реєстратора), в якій зазначаються: реквізити правоустановчої організації, тип нерухомості, її місцезнаходження, форма власності, підстави для виникнення права власності, частки учасників і т. д.

Відкликання заяви можливий тільки до прийняття по ньому рішення. Датою реєстрації права власності на нерухомість вважається день її офіційного опублікування на інтернет-порталі Міністерства юстиції.