Оскарження незаконних дій патрульної поліції

З листопада 2015 року патрульна служба, відповідно до Закону України, входить (як структурний підрозділ) в Національну поліцію, яка за визначенням є органом державної влади і зобов’язана в рамках Закону охороняти права і свободи громадян, а також підтримувати порядок, безпеку в суспільстві і протидіяти злочинності .

Відповідно до чинного українського законодавства та нормативними актами МВС в безпосередні обов’язки патрульної служби входить:

· Постачання необхідною інформацією, як водіїв транспортних засобів, так і пішоходів;

· Забезпечення безпечного дорожнього руху;

· Виписування штрафів;

· Ефективна і якісна перевірка, а також реєстрація порушників законодавства в будь-якій формі;

· Вивчення та швидке реагування на претензії громадян (включаючи побутові правопорушення);

· Затримання правопорушників, а також доставка їх в підрозділи МВС;

· Надання першої допомоги постраждалим і охорона місця події.

Громадяни безумовно зобов’язані виконувати тільки законні вимоги патрульної поліції і тільки тоді, коли останні перебувають при виконанні своїх посадових обов’язків. При цьому співробітник поліції зобов’язаний представитися, пояснити і обгрунтувати свої дії.

Взаімобезопасная комунікація зі співробітниками патрульної служби передбачає наявність у населення елементарних знань про свої права і способи оскарження незаконних дій працівників ПС. Наприклад, необхідно пам’ятати, що перевірка документів, речей або особистий огляд будь-якої людини не можуть проводитися без переконливого припущення. Такими причинами прояву уваги можуть стати:

· Протизаконні дії, які громадянин вчинив або продовжує здійснювати безпосередньо на очах у поліцейських (скажімо, розпивання спиртних напоїв у громадському місці); при цьому обов’язково наявність двох свідків для підтвердження даного факту;

· На громадянина прямо вказує потерпілий або свідки події;

· Зовнішність людини підпадає під орієнтування;

· Наявність у громадянина або в його особистих речах слідів злочину.

Зрозуміло, бувають прецеденти, які не підпадають під цей перелік (наприклад, людина могла бути випадковим свідком злочину). У таких випадках потрібно керуватися нормативно-правовими актами та здоровим глуздом. Огляд речей обов’язково повинен відбуватися в приміщенні райвідділу в присутності понятих з обов’язковим складанням протоколу, але аж ніяк не на вулиці. Вимога пройти в райвідділ для складання протоколу про дрібне хуліганство або адміністративне порушення незаконно. Такий документ пишеться на місці і відсутність бланків не є поважною причиною того, що зробити це фізично неможливо.

Якщо Ви вважаєте дії охоронця порядку протиправними, то необхідно відразу зателефонувати (якщо існує така можливість) на номер 102 і повідомити про неприйнятний поведінці працівника ПС, дізнавшись прізвище чергового, який прийняв дзвінок. Крім того, можна, подати письмову скаргу в наступні інстанції:

1. Вищестоящому начальству;

2. В адміністративний суд (протягом півроку з моменту даних дій);

3. У прокуратуру (при цьому відповідне рішення про внесення даних про таку заяву в єдиний реєстр досудових розслідувань має бути прийняте не пізніше доби після його реєстрації);

4. В управління внутрішньої безпеки – спеціалізовану структуру, покликану стежити за виконанням законності в рядах поліції.

Такі звернення громадян повинні відповідати певним вимогам до змісту:

· Чітко вказується орган, куди скарга подається;

· Обов’язково прописуються повні дані про заявника: П.І.Б., адреса, контактні дані;

· Суть скарги викладається грамотно, в хронологічному порядку, з неодмінним зазначенням дат, прізвищ, посад і звань, а також всіх обставин події;

· Конкретна формулювання вимог (провести перевірку, залучити до дисциплінарного стягнення і т. Д.);

· Підпис і дата.

При цьому наявність у Вас фото або відеозйомки події може виявитися додатковим доказом, що підтверджує факти, викладені у скарзі.